Zo doen wij dat
Positioneren
Het zorgvuldig en strategisch positioneren van een organisatie biedt verschillende voordelen. Ten eerste zorgt het voor duidelijkheid, zowel intern als extern, over de identiteit van de organisatie. Dit helpt bij het aantrekken van de juiste doelgroep en het opbouwen van een sterke merkreputatie. Ten tweede onderscheidt een goed gepositioneerde organisatie zich van concurrenten, waardoor het gemakkelijker wordt om unieke waardeproposities te communiceren en een concurrentievoordeel te behalen. Tot slot zorgt een strategische positionering ervoor dat alle aspecten van de organisatie, van communicatie tot productontwikkeling, in lijn zijn met de overkoepelende strategie, wat leidt tot consistentie en cohesie binnen de organisatie.
Wij zijn gespecialiseerd in het strategisch positioneren van een organisatie. Daarbij starten wij met een onderzoek naar de essentie van het bedrijf door middel van één of meerdere sessies waarbij een brede afspiegeling van medewerkers is vertegenwoordigd. Samen gaan wij op zoek naar waar de organisatie echt voor staat en wat het bestaansrecht van de organisatie is. Het onderscheidend vermogen en de typische kenmerken van een organisatie zijn belangrijk om aandacht aan te besteden. Ook zoomen wij in op gedeelde waarden onder de medewerkers en identificeren we de rituelen die belangrijk zijn. De antwoorden op al deze vragen vormen de unieke identiteit van de organisatie. Ook brengen wij alle stakeholders in kaart, omdat er vaak meerdere doelgroepen zijn die geïnformeerd en betrokken moeten worden.
Op basis hiervan definiëren wij de identiteit van de organisatie en de bijbehorende communicatiestrategie. Wij schrijven een onderscheidend merkverhaal of verfijnen het bestaande verhaal. Hierin komen de kernwaarden en kernboodschappen tot uitdrukking, die consistent zowel intern als extern gecommuniceerd worden. Deze kernboodschappen worden ondersteund door bewijsmateriaal dat benadrukt waarom je doet wat je doet.