Blog
CommunicatieKompas
Jouw Gids door het Communicatielandschap
Welkom bij ons CommunicatieKompas. In de wervelwind van het moderne en dynamische communicatielandschap biedt het Kompas richting en houvast. Het CommunicatieKompas is meer dan een metafoor – het is een stukje duiding in een complexe wereld. Doe je voordeel met onze expertise en laat ons je gids zijn.
Blog
CommunicatieKompas
Jouw Gids door het Communicatielandschap
Welkom bij ons CommunicatieKompas. In de wervelwind van het moderne en dynamische communicatielandschap biedt het Kompas richting en houvast. Het CommunicatieKompas is meer dan een metafoor – het is een stukje duiding in een complexe wereld. Doe je voordeel met onze expertise en laat ons je gids zijn.
29 augustus 2024
#17 Tools – Het communicatiemodel van Wil Michels
De zomervakantie is voorbij, we hebben zin om weer aan de slag te gaan. Tijd voor nieuwe ambities en dito plannen. Het is dan fijn om wat houvast te hebben in de vorm van een model of canvas om die (communicatie) ambities en plannen in [...]
25 juli 2024
#16 Trends – Are we too impatient to be intelligent?
Begin juli togen KeesJan en Diantha naar Londen voor het bijwonen van Nudgestock, dat in het teken stond van het begrip tijd. Verschillende sprekers deelden opmerkelijke situaties en inzichten waarin de perceptie van tijd in 2024, en in het bijzonder de misvatting dat sneller altijd [...]
4 juli 2024
# 15 Tips – To show or not to show?
Met ons CommunicatieKompas, navigeren we binnen de rubrieken tools, trends en tips door het dynamische communicatielandschap. Deze keer staat de rubriek tips centraal. Normaal gesproken delen wij tips met onze lezers, maar vandaag draaien we de rollen om en vragen we juist om jouw inzichten. [...]
13 juni 2024
# 14 Tools – Identiteit vs Imago
Sommige communicatiemodellen zijn echte klassiekers, maar zijn nog altijd even relevant. Een voorbeeld is het identiteit model van Birkigt en Stadler, ook bekend als het Corporate Identity Model. Dit model richt zich op het begrijpen en managen van de identiteit van een organisatie. Hoe zat [...]
23 mei 2024
#13 | 3 vragen aan..Eduard van Valkenburg
Drie vragen aan Eduard van Valkenburg, software engineer bij Microsoft en spreker op ons event Inside Out, over hoe AI kan bijdragen aan digitale betrokkenheid en productiviteit van werknemers. Hoe kan de opkomst van AI de interne communicatie binnen organisaties beïnvloeden? Welke trends en ontwikkelingen [...]
16 mei 2024
#12 | 3 vragen aan.. Loes de Boer
Drie vragen aan Loes de Boer, Co-Founder Qultify 1) Met Qultify hebben jullie onder andere de Organisatie Netwerk Tooling ontwikkeld. Deze tool geeft inzicht in processen en communicatie binnen teams in een organisatie. Kun je kort uitleggen hoe dit werkt? Organisatorische netwerkanalyse (ONA) is een wiskundige methode [...]
7 mei 2024
#11 | 3 vragen aan.. Madzy Beynen
Madzy Beynen was werkzaam bij Ogilvy en Boomerang voordat ze onlangs startte als freelance employee branding strateeg. Zij stelt dat 'employer branding' niet meer bestaat. Volgens Madzy draait het om branding en het van binnenuit betrekken van je werknemers bij waar je als organisatie voor [...]
19 april 2024
#10 Trends – Recruitment op Snapchat
Organisaties staan voortdurend voor de uitdaging om nieuwe en creatieve manieren te vinden om de juiste werknemers aan te trekken. Als bureau helpen wij onze opdrachtgevers met strategie voor employer branding, het creatieve concept en de campagne voor het werven van talent. Voor de uitrol [...]
11 april 2024
#9 Tips – Luisteren is het nieuwe spreken
“Het belangrijkste in communicatie is te horen wat niet wordt gezegd.” – Peter F. Drucker In een wereld die constant in dialoog is, blijft de kunst van het luisteren vaak ondergewaardeerd. Ironisch genoeg is juist dát de sleutel tot het ontcijferen van de diepste lagen [...]
4 april 2024
# 8 Tools – Het Kijk-Want-Dus model
Echt verbinden, krachtig communiceren! De kunst van het vormgeven van een impactvolle kernboodschap zit 'm in het begrijpen en raken van je publiek. Het gaat erom de sweet spot te vinden waar hun waarden, behoeften en vragen samenkomen. Maak kennis met de 'Kijk-Want-Dus' strategie: Kijk [...]
28 maart 2024
#7 Trends – People first
Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt is de concurrentie tussen bedrijven toegenomen. Om talent aan te trekken en te behouden, vooral onder de Gen Z-groep, is een sterk werkgeversmerk nodig. Zowel externe als interne employer branding spelen een cruciale rol. External branding External branding [...]
21 maart 2024
#6 Tips – De 7 gouden schrijfregels
Als bureau houden we onze vakkennis natuurlijk nauwkeurig bij. Een belangrijk onderdeel van ons vak is foutloos, helder en uitnodigend schrijven. Een tijdje terug publiceerde het Taalcentrum VU deze 7 gouden schrijfregels. Als je die volgt, weet je zeker dat je tekst goed in elkaar [...]
15 maart 2024
#5 Tools – Werken aan een merk
Als communicatieprofessionals hebben we het vaak over termen als ‘(her)positioneren’ en ‘(re)branden’. Maar wat bedoelen we daar nou precies mee? Voor ons als bureau gesneden koek, want dit is onze dagelijkse praktijk, maar voor jou misschien niet. En dus zetten we een paar belangrijke termen [...]
29 februari 2024
#4 Trends – De kracht van een mascotte
Eerder in deze blogserie hadden we het over de terugkeer van humor in communicatie. In het verlengde daarvan wil ik het deze keer hebben over de kracht van een mascotte in (interne) communicatiecampagnes. Waarom een mascotte? Het inzetten van een mascotte in communicatiecampagnes is een [...]
19 januari 2024
#2 Tools – Het Message House
Communicatievraag: “Kunnen jullie ons helpen met een gestructureerd kernverhaal over onze organisatie. De wens is dat het kernverhaal aansluit bij het karakter en alle facetten van de organisatie en een stevige basis biedt voor iedereen die de organisatie vertegenwoordigt.” Wanneer wij opdrachtgevers helpen bij [...]
17 januari 2024
#1 Trends – Humor in communicatie en reclame
“De humor in communicatie en campagnes wordt herontdekt”: de Adformatie wijdde er een artikel aan in het decembernummer, en ook tijdens hun nieuwjaar event #KoffiedikKijken werd het aangehaald: de humor is terug. Yes! Nadat de afgelopen 20 jaar een gestage afname lieten zien van humor in communicatie, lijkt [...]