Hapag Lloyd vroeg ons een manier te vinden om de betrokkenheid van collega’s en van teams bij de snelgroeiende organisatie te vergroten
“Samen met Buro Rietveld hebben we gewerkt om de betrokkenheid van de collega’s (en de openheid van het managementteam om te luisteren) te verhogen. Het 100DagenLab is inmiddels een begrip geworden in de Benelux en ook op ons hoofdkantoor in Hamburg.”
Hapag-Lloyd Benelux
Tom Demolder
Managing Director
Onze aanpak
Als we een hecht team willen creëren moeten we aan de slag met de hoofdrolspelers zelf: de medewerkers van Hapag-Lloyd. Door juist naar hén te luisteren vinden we de ruimte voor verbetering. We stuurden een online enquête uit en voerden gesprekken. Daaruit vloeiden drie grote thema’s voort. Gedurende minimaal twee jaar gaan steeds drie groepen 100 dagen aan de slag met hun eigen vraagstuk. En na een jaar toetsen we de medewerkers weer: is er al sprake van een hechter team waardoor er meer focus kan zijn op de positieve klantbeleving? Om het 100DagenLab -programma te starten en zichtbaarheid te geven, was er een grootse kick-off. Daarnaast ontwikkelden we campagnemiddelen zoals rolbanieren, screens, posters, deurstickers en klapborden. Ook zetten we meer inhoudelijke middelen in, zoals online nieuwsbrieven en factsheets. Deze middelen wisselden regelmatig van content zodat alle medewerkers de vorderingen op de voet konden volgen.
Resultaat
Het resultaat van de eerste ronde van 100 dagen? Vijf concrete plannen waarvan er drie onmiddellijk werden geïmplementeerd en twee onderdeel van een groter project vormden. Deelnemers leerden collega’s (op een andere manier) kennen, werden uitgedaagd om mee te denken over grote en tegelijkertijd praktische onderwerpen, kregen invloed en vertrouwen. Er wordt gezamenlijk gewerkt aan de toekomst van Hapag-Lloyd.
“Het mooie is dat we verschillende projecten samendoen en elkaar hierdoor beter kennen en beter begrijpen. Dat leidt dan weer tot een heel aangename en efficiënte samenwerking.”
Het 100DagenLab: samen met Buro Rietveld hebben we gewerkt om de betrokkenheid van de collega’s (en de openheid van het managementteam om te luisteren) te verhogen en aantal projecten in de praktijk om te zetten. Dankzij vele toffe collega’s, professionele interne branding, goede begeleiding (zowel tijdens de pre-Covid periode als gedurende Covid) van de teams door Buro Rietveld hebben we echt een verschil kunnen maken. DAG email, HL spirit road map, thuiswerken (dat was voor Covid raar maar waar een heel groot taboe) en vele anderen zijn mooie voorbeelden. Het 100DagenLab is inmiddels een begrip geworden in de Benelux en ook op ons hoofdkantoor in Hamburg.
Onze samenwerking met Buro Rietveld loopt al 8 jaar. Het mooie is dat we verschillende projecten samendoen en elkaar hierdoor beter kennen en begrijpen. Dat leidt dan weer tot een heel aangename en efficiënte samenwerking. Via een tweejarig programma (100DagenLab) hebben we aan de betrokkenheid van de collega’s gewerkt, we doen samen managementtraining en individuele coaching, communicatie begeleiding voor zowel interne als externe communicatie en last but not least team building in de buitenkeuken van Buro Rietveld.
Tom Demolder
Managing Director
Bekijk ook ander werk