Activeren
Safetycampagnes
Safetycampagnes
Het waarom van veiligheidscommunicatie
Met een helder veiligheidsbeleid en communicatieprogramma, investeer je als organisatie in lange-termijn succes door een veilige, gezonde en productieve werkomgeving te bevorderen. Drie redenen waarom veiligheidscommunicatie van cruciaal belang is:
1. Het beschermt je medewerkers en bedrijfsmiddelen
Het belangrijkste doel van een veiligheidsbeleid is om de gezondheid en veiligheid van werknemers te waarborgen. Daarnaast worden ook bedrijfsmiddelen, zoals apparatuur, materialen en gebouwen, beschermd tegen schade als gevolg van ongevallen. Door veiligheidsmaatregelen en -procedures te implementeren, kunnen ongevallen en schade op de werkplek worden voorkomen. Tenminste, als alle medewerkers op de hoogte zijn van het beleid en zich daarnaar gedragen. En dat faciliteer je met heldere communicatie!
2. Hogere productiviteit, lagere kosten
Een veilige werkomgeving draagt bij aan een hogere productiviteit. Medewerkers die zich veilig voelen, zijn over het algemeen meer gemotiveerd, wat kan leiden tot een betere prestatie en lagere uitval door ziekte of letsel. En dit voorkomen van ongevallen en letsel kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren voor een organisatie, zoals lagere verzekeringspremies, minder verzuim en minder kosten voor schadeherstel. Bij veilig voelen, denken we vaak alleen aan fysieke veiligheid, maar ook sociale veiligheid is heel belangrijk! Voelt iedereen zich veilig om collega’s te wijzen om onveilig gedrag? En durf je hulp te vragen als je iets niet weet? Communicatie kan bijdragen aan een veilige cultuur waar iedereen zich durft uit te spreken.
3. Reputatie en imago
Een organisatie die zich actief inzet voor veiligheid en gezondheid op de werkplek bouwt een positief imago op bij werknemers, klanten en de bredere gemeenschap. Dit helpt bij het aantrekken en behouden van talent en klanten. En zeker bij in een krappe arbeidsmarkt is dat een extra reden om in te zetten op veiligheidscommunicatie!
Veiligheid binnen een organisatie vraagt om:
- Management dat het belang erkent en benadrukt
- Beleid bestaande uit regels, procedures, training en gedrag
- Een cultuur die zorgt dat mensen zich veilig voelen om elkaar te wijzen op risico’s en misstanden
- Veiligheidscommunicatie zodat safety top of mind is en iedereen handvatten krijgt aangereikt hoe hier mee om te gaan
Communicatie helpt bij:
- Informeren
- Gedragsverandering door middel van voorbeeldgedrag en oefenen met gewenst gedrag
- Cultuurverandering, zodat men zich veilig voelt om collega’s aan te spreken/melding te maken
“Doordat praten met elkaar over veiligheid nu onderdeel is van ons dagelijks gesprek, is het onderwerp veel minder zwaar beladen en komen misstanden veel sneller aan het licht.” – Teamlead bij Gunvor Energy Rotterdam
“Sinds wij actief aan de slag zijn met veiligheidscommunicatie, heb ik veel meer inzicht gekregen in hoe het er aan toe gaat op de werkvloer. En hoe moeilijk het soms is om het werk stil te leggen. Hierdoor kan ik heel gericht optimalisaties doorvoeren wat het werk van de jongens veiliger én leuker maakt!” – Manager operations
“Ik merk dat er nu anders wordt omgegaan met meldingen over onveilige situaties. Voorheen werden alleen high potential near misses serieus genomen. Er is écht iets ten goede veranderd.” – Process operator Gunvor Energy Rotterdam