28 maart 2024

Blog

#7 Trends – People first  

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt is de concurrentie tussen bedrijven toegenomen. Om talent aan te trekken en te behouden, vooral onder de Gen Z-groep, is een sterk werkgeversmerk nodig. Zowel externe als interne employer branding spelen een cruciale rol.

External branding
External branding laat via verschillende media het karakter van het bedrijf zien aan potentiële kandidaten. Met de grenzeloze concurrentie op een arbeidsmarkt die gericht is op werknemers, moet het verhaal van de employer branding verder gaan dan een simpele opsomming van extraatjes en voordelen.

In de schijnwerpers
Communicatiemedewerkers binnen organisaties, maar ook adviesbureaus zoals Buro Rietveld, kunnen helpen verhalen op te stellen die de ervaringen van werknemers, hun groeipaden en de inclusieve werkcultuur in de schijnwerpers zetten. Hiervoor kun je gebruikmaken van bijvoorbeeld video’s, virtuele rondleidingen, live vraag- en antwoordsessies met werknemers en interactieve storytelling om een authentiek beeld te geven van de waarden van het bedrijf, de werkomgeving en de ervaringen van werknemers.

Internal branding
Ondertussen bevordert internal branding het saamhorigheidsgevoel onder werknemers, wat van invloed is op de arbeidstevredenheid. Een sterke consistentie in de merkboodschap, uitgedragen via diverse communicatiekanalen, waaronder carrièrewebsites, sociale mediaplatforms, vacatures en interne communicatie, vormt de basis van authenticiteit. Het kan bovendien worden versterkt door een cultuur van pleitbezorgers van het merk.

Ambassadeurs
Deze pleitbezorgers of ‘ambassadeurs’ kunnen ervaringen delen op sociale media, deelnemen aan employer branding campagnes en de bedrijfscultuur op authentieke wijze overbrengen. Door beide strategieën op elkaar af te stemmen, wordt de authenticiteit van het werkgeversmerk geoptimaliseerd en slaat het aan bij zowel werknemers als potentiële kandidaten.

Aanpak Buro Rietveld
Lees meer over onze aanpak bij employer branding vraagstukken: https://buro-rietveld.nl/employer-branding-strategie/

——-

Over het #CommunicatieKompas:
Met ons CommunicatieKompas navigeren we binnen de rubrieken tools, trends en tips door het dynamische communicatielandschap. Hopelijk heb je er wat aan! Heb je een specifiek onderwerp of vraag voor het CommunicatieKompas? Kom maar op!