17 januari 2024
Blog
#1 Trends – Humor in communicatie en reclame
“De humor in communicatie en campagnes wordt herontdekt”: de Adformatie wijdde er een artikel aan in het decembernummer, en ook tijdens hun nieuwjaar event #KoffiedikKijken werd het aangehaald: de humor is terug. Yes!
Nadat de afgelopen 20 jaar een gestage afname lieten zien van humor in communicatie, lijkt ze op de weg terug. Uit cijfers van onderzoeksbureau Kantar blijkt dat er in 2022 weer meer gelachen werd om commercials, en afgelopen jaar zette deze trend verder door.
Het diepste punt qua humor lijken we na al die jaren dus wel te hebben gehad, eindelijk! En dat humor wérkt, werd ook bewezen: marketingwetenschapper Orlando Wood maakte een meta-analyse van casestudy’s over campagnes, waaruit blijkt dat het gebruik van humor de kans op een hogere winstgroei of meer marktaandeel vergoot. Als het publiek lacht, koopt het ook, is het idee. Bovendien draagt het bij aan een hogere merkwaarde.
Dit geldt natuurlijk ook voor interne communicatiecampagnes. In dergelijke campagnes die wij ontwikkelen voor onze klanten, proberen we humor te gebruiken in beeld, tekst of toon. Aanzetten tot actie, of het veranderen van gedrag, gaat toch het beste met een lach op je gezicht 😉.
Wat is jouw favoriete commercial als het gaat om humor?

