15 maart 2024
Blog
#5 Tools – Werken aan een merk
Als communicatieprofessionals hebben we het vaak over termen als ‘(her)positioneren’ en ‘(re)branden’. Maar wat bedoelen we daar nou precies mee? Voor ons als bureau gesneden koek, want dit is onze dagelijkse praktijk, maar voor jou misschien niet. En dus zetten we een paar belangrijke termen die gaan over werken aan een merk of organisatie even op een rij:
Brandmanagement: verandert er strategisch niets en blijft de merkidentiteit evenals de positionering hetzelfde, dan is er sprake van brandmanagement.
Herpositionering: vragen de ontwikkelingen op de markt om het innemen van een nieuwe positie, dan is er sprake van een herpositionering.
Restyling: is er sprake van een nieuwe merkidentiteit, maar vanuit de bestaande positionering, dan is er sprake van een restyling.
Rebranding: gaat het om een nieuwe merkidentiteit én een nieuwe positionering, dan is er sprake van een rebranding.
Het is aan ons als bureau om erachter te komen wat precies nodig is. Hebben we wel een rebranding nodig, of hebben we het eigenlijk over een herpositionering? Moeten we tornen aan het strategisch fundament of is het slechts het op orde brengen van het huis? De echte vraag is: wat heeft het merk of de organisatie nodig om onderscheidend te kunnen winnen en hoe ziet het project er dan uit?
<bron: Strategisch brand design, Roel Stavorinus>
Over het #CommunicatieKompas:
Met ons CommunicatieKompas navigeren we binnen de rubrieken tools, trends en tips door het dynamische communicatielandschap. Hopelijk heb je er wat aan! Heb je een specifiek onderwerp of vraag voor het CommunicatieKompas? Kom maar op!