25 juli 2024
Blog
#16 Trends – Are we too impatient to be intelligent?
Begin juli togen KeesJan en Diantha naar Londen voor het bijwonen van Nudgestock, dat in het teken stond van het begrip tijd. Verschillende sprekers deelden opmerkelijke situaties en inzichten waarin de perceptie van tijd in 2024, en in het bijzonder de misvatting dat sneller altijd beter is, niet altijd opgaat.
In de openingsspeech benadrukte Rory Sutherland de ‘solution space’, de ruimte en tijd die we nemen om diverse oplossingen vanuit zowel harde data en emotionele waarden te bezien. En de tijd die we nemen om die diverse invalshoeken goed en serieus te onderzoeken.
Op de vraag hoe een treinmaatschappij automobilisten kan verleiden om de auto te laten staan en de trein te nemen, zien we vaak dat de bias ‘sneller is beter’ leidt tot de keuze voor hogesnelheidstreinen als de enige juiste oplossing, gebaseerd op cijfers en data.
Maar wat als we deze vraag aan Disney zouden stellen? Zij zouden waarschijnlijk de nadruk leggen op de ervaring en de verblijftijd aan boord, en de reis zo ontwerpen dat de focus op snelheid deels wordt vervangen door een unieke ervaring die in een auto niet te evenaren is.
Met dit in gedachten, heb ik, Kees Jan Rietveld, besloten om vaker mijn eigen aannames te heroverwegen door mezelf de vraag te stellen: hoe zou Disney deze vraag aanpakken? Welke emotionele waarde kunnen we toevoegen om onze service of ons product uniek te maken?
No Mickey Mouse stuff, but serious behavioral science stuff.
