13 juni 2024
Blog
# 14 Tools – Identiteit vs Imago
Sommige communicatiemodellen zijn echte klassiekers, maar zijn nog altijd even relevant. Een voorbeeld is het identiteit model van Birkigt en Stadler, ook bekend als het Corporate Identity Model. Dit model richt zich op het begrijpen en managen van de identiteit van een organisatie.
Hoe zat het ook alweer met identiteit versus imago? Het imago van een bedrijf is de reflectie van wat de organisatie laat zien: haar gedrag en handelen, wat er wordt gecommuniceerd (in- en extern) en hoe het er uitziet (logo, huisstijl, etc). Hoe meer deze elementen -gedrag, communicatie, symbolen- op elkaar zijn afgestemd en met elkaar in lijn liggen, hoe sterker het imago vaak is. Soms is het goed even uit te zoomen en je weer bewust te zijn van de (bedrijfs)persoonlijkheid: wie zijn we, en wat stralen we uit? Klopt dit (nog)?
Het Corporate Identity Model
- Gedrag: Dit verwijst naar het gedrag van de organisatie, zowel intern als extern. Het omvat hoe de organisatie handelt, haar beloften nakomt, en hoe ze omgaat met haar werknemers, klanten en andere belanghebbenden.
- Communicatie: Dit omvat alle vormen van communicatie die de organisatie naar buiten brengt. Het gaat niet alleen om reclame, maar ook om interne communicatie, public relations, en andere communicatie-uitingen die de identiteit van de organisatie beïnvloeden.
- Symbolen: Symboliek draait om de visuele aspecten van de organisatie, zoals het logo, de huisstijl, en andere ontwerpelementen. Het corporate design draagt bij aan de herkenbaarheid en visuele identiteit van de organisatie.
De persoonlijkheid is het middelpunt van dit model en wordt gevormd door de overige drie elementen.
Als communicatiebureau gebruiken we dit model om de drie kerncomponenten van een organisatie te analyseren. Het model is nuttig voor organisaties die een bewuste identiteit uit willen stralen. Hiermee kunnen wij er samen met de klant voor zorgen dat deze identiteit in lijn is met hun doelen en waarden.
