23 mei 2024
Blog
#13 | 3 vragen aan..Eduard van Valkenburg
Drie vragen aan Eduard van Valkenburg, software engineer bij Microsoft en spreker op ons event Inside Out, over hoe AI kan bijdragen aan digitale betrokkenheid en productiviteit van werknemers.
- Hoe kan de opkomst van AI de interne communicatie binnen organisaties beïnvloeden? Welke trends en ontwikkelingen zie je hier?
We staan aan de vooravond van een totaal nieuwe manier van communiceren waarbij zogenoemde “agents” als een soort smeermiddel gaan werken. Bijvoorbeeld door te zorgen dat als jij niet gestoord wilt worden, iemand die jou een bericht stuurt wel een berichtje terug krijgt, maar jij wordt niet gestoord en iemand anders hoeft niet gefrustreerd gaan zitten wachten op een antwoord. In sommige gevallen kan dat zelfs een inhoudelijke reactie zijn; we kennen allemaal de vraag: “kun jij mij document A nog een keer mailen?”, dat kan een agent voor je afhandelen zonder dat jij uit je flow wordt gehaald (mits die persoon al toegang heeft tot dat document). Ook een vraag voor actie waar je nu geen tijd voor hebt, kan door een agent worden opgepakt aan je to-do lijst worden toegevoegd en je eraan herinneren, zonder dat de vrager meerdere reminders hoeft te sturen. Oftewel, de manier waarop we samenwerken en communiceren binnen organisaties kan volledig gaan veranderen, maar hoe dat er precies uit gaat zien dat weet nog niemand!
- Kun je voorbeelden noemen van AI-toepassingen die kunnen worden ingezet om medewerkers (digitaal) beter met elkaar te verbinden? Welke voordelen kunnen organisaties verwachten bij het implementeren van dergelijke oplossingen?
Productiviteit is altijd het belangrijkste voordeel waaraan wordt gedacht, dat zie je bijvoorbeeld terug in alle Copilots die Microsoft nu uitrolt, een copilot die meeting notes maakt, inclusief acties is er nu al, dat wordt nu verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten zoals agenda- en tijdsbeheer tijdens meetings, opvolgen van de actielijsten etc. Dit leidt er mijns inziens allemaal toe dat er meer en meer van het “vervelende” werk wordt weggenomen, en wij als mensen ons kunnen richten op de activiteiten die echt waarde toevoegen!
- Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en ethische overwegingen bij het gebruik van AI voor interne communicatie?
Uiteraard moet je goed nadenken over privacy en security als je hiermee aan de slag gaat, dus hoe worden de interacties van je medewerkers met de tools beveiligd en bewaard, maar ook weten medewerkers wat ze wel en niet met welke tool mogen delen, in de eerste dagen van ChatGPT werd het letterlijk uitgeschakeld binnen sommige bedrijven omdat ze dit niet goed konden beheren. Daarnaast moet je als bedrijf goed nadenken over wat het doet met het werk van je medewerkers en of je nog wel naar de goede dingen kijkt, en ook hoe je een ‘level playing field’ houdt, oftewel geef of iedereen dezelfde tools en training of ga ze niet 1:1 vergelijken, want iemand die met copilot een tekst laat schrijven vs iemand die dat niet doet is niet eerlijk.
Meer weten over de ontwikkelingen van AI op het gebied van communicatie?
Eduard spreekt op 13 juni op Inside Out, ons event voor HR- en communicatieprofessionals in Rotterdam. Er zijn nog een paar plekken vrij; stuur een mailtje naar marijn@buro-rietveld.nl als je erbij wilt zijn.
