16 mei 2024

Blog

#12 | 3 vragen aan.. Loes de Boer

Drie vragen aan Loes de Boer, Co-Founder Qultify

1) Met Qultify hebben jullie onder andere de Organisatie Netwerk Tooling ontwikkeld. Deze tool geeft inzicht in processen en communicatie binnen teams in een organisatie. Kun je kort uitleggen hoe dit werkt?

Organisatorische netwerkanalyse (ONA) is een wiskundige methode uit de sociologie die wordt gebruikt om de interacties en communicatiepatronen binnen een organisatie in kaart te brengen. Door te analyseren hoe medewerkers onderling communiceren en samenwerken, biedt ONA inzicht in de informele structuren binnen de organisatie. Met onze software maken we een netwerkdiagram die centrale figuren, kennisclusters en mogelijke bottlenecks in de communicatie onthult. Bovendien identificeren we op basis van het netwerkdiagram, employee feedback en AI verbeterpunten in de communicatiepatronen en -kanalen.

2) Kun je trends ontwaren binnen organisaties als je naar deze data kijkt?

Met behulp van onze software creëren we inzicht in de aanwezige rollen, profielen, patronen en trends. We stellen vast wie welke rol in het netwerk speelt: zogenaamde netwerkrollen. Er zijn bijvoorbeeld medewerkers met grote informele invloed vanwege hun positie in het netwerk. Andere medewerkers zorgen voor de verbinding tussen afdelingen of teams. Naast de netwerkrollen worden meer geïsoleerde groepen of clusters van medewerkers geïdentificeerd die minder interactie hebben met andere medewerkers binnen de organisatie. Dit kan wijzen op silo-vorming en verminderde samenwerking tussen afdelingen. Ten slotte kunnen we de informatie uit het netwerk ook combineren met andere beschikbare data, zoals medewerkerstevredenheid, bevlogenheid en verzuimgegevens. Hiermee faciliteren we meer diepgaand onderzoek naar de onderliggende mechanismen en oorzaken van bepaalde trends.

3) Hoe kan communicatie volgens jou een rol spelen wanneer je verandering in gang wil zetten naar aanleiding van de inzichten uit de netwerk tool?

Interne communicatie speelt een cruciale rol bij het faciliteren van veranderingen die voortkomen uit de inzichten uit de netwerkanalyse. Ten eerste wordt interne communicatie ingezet om de bevindingen uit de analyse te delen met medewerkers, waardoor bewustwording ontstaat over bestaande communicatiepatronen, -uitdagingen en oplossingsrichtingen. Vervolgens zorgt een goede communicatiestrategie ervoor dat medewerkers, in het bijzonder de informele leiders, betrokken worden bij de beoogde veranderingen. Door medewerkers actief te betrekken en mee te laten denken wordt eventuele weerstand weggenomen en de kans op slagen vergroot.

Meer weten?
Meer weten over ONA en de mogelijkheden voor jouw organisatie? Loes spreekt op 13 juni op Inside Out, ons event voor HR- en communicatieprofessionals in Rotterdam. Er zijn nog een paar plekken vrij; stuur een mailtje naar marijn@buro-rietveld.nl als je erbij wilt zijn.