Wie is Woonvisie?
Woonvisie is een lokale makelaar met hart voor de wijk. Als ervaren verkoop- en aankoopmakelaar hebben zij de huizenmarkt goed in de vingers. Daarnaast ontwikkelen zij vanuit eigen ondernemerschap goede en vernieuwende ideeën tot nieuwe ondernemingen en formules. Op die manier weten zij in te spelen op de ontwikkelingen binnen de markt. Maar door de focus op deze nieuwe submerken zijn zij hun roots een beetje vergeten: het eigen lokale makelaarskantoor. Deze had een sterk verouderde uitstraling en geen onderscheidende belofte meer.
VRAAG VAN WOONVISIE
In een florerende markt waarbij de vraag naar woningen groot is, wil je top-of-mind zijn. Identiteit en imago moeten dicht bij elkaar liggen. Wij willen ons positioneren als specialist in de wijk. Kunnen jullie ons helpen om de herpositionering helder te krijgen, om deze vervolgens visueel door te vertalen naar een nieuwe brand identity?
Ons antwoord
Er bleek een wezenlijk gat tussen identiteit en imago. We besloten op zoek te gaan naar de basis. Wie zijn we ook alweer? Wat drijft ons? Waar excelleren we ook alweer in? Op zoek naar datgene wat de drie ondernemers fundamenteel verbindt. Het gemeenschappelijk vertrekpunt.
We kozen voor een sessie waarin we, aan de hand van een aantal werkvormen, op zoek gingen naar de kern: de drijfveren van de individuele ondernemers aan de hand van de archetypen van Jung en de kernwaarden. Ook maakten we de concurrentie inzichtelijk: op het niveau van dienstverlening maar ook look & feel. Wat spreekt ons aan? En wat niet? Wat in ieder geval heel duidelijk naar voren kwam was de pioniersmentaliteit. Durven experimenteren en fouten maken, participeren en waarde toevoegen. Ook hebben zij stuk voor stuk een hart voor de wijk. Ze wonen en werken letterlijk in de buurt en kennen deze als geen ander.
Aan de slag
De makelaars van Woonvisie zijn thuis in de wijk. Zij hebben kennis over de wijk en kennen de lokale huizenmarkt. Je kunt hen gerust de specialist noemen. Daarnaast staan zij graag dicht bij de mensen en geloven zij in persoonlijk contact.
Nu we de drijfveer van de ondernemers helder hebben, schreven we een duidelijke corporate story en de nieuwe pay-off ‘Altijd in de buurt’.
Dit nieuwe concept is vertaald naar een nieuw logo, passende huisstijl en een boodschap voor communicatie. In het nieuwe logo, de corporate story en de pay-off hebben wij visueel en tekstueel inhoud gegeven aan het concept ‘specialist in de wijk’. Ook gaven we hen handvatten zodat zij hun kennis en passie voor de wijk ook daadwerkelijk naar buiten toe kunnen uitdragen.
Resultaat
Woonvisie is letterlijk en figuurlijk weer op de kaart gezet. Zij zijn altijd in de buurt. Via de vernieuwde website en de social media-kanalen laten zij nieuwe klanten kennismaken met de wijk en informeren zij hen over de faciliteiten en bijzonderheden van de buurt. Daarmee verkopen zij niet alleen een huis, maar ook de mooie wijken van Rotterdam. Een buurt waar zij trots op zijn en hopelijk de toekomstige bewoners ook.
Benieuwd wat Buro Rietveld voor uitingen ontwikkelde voor Woonvisie?