fbpx

Verhalen

Zo nu en dan plaats iemand van ons team een interessante kijk op een onderwerp waar Buro Rietveld zich mee bezig houdt.

Het sentiment achter de kantoortrui

“Als ik de letters GE zie in een kentekenplaat, doet dat nog steeds wat met me”. Dit zei Kees Jan, mijn werkgever, die inmiddels al 15 jaar zijn eigen bureau runt. Jarenlang heeft hij zich ingezet voor het bedrijf General Electric en praat vaak warmhartig over zijn tijd daar. Aan alles merk je dat hij […]

Be good and tell about it. Ook intern!

Als communicatieadviseur krijgt Lotje steeds vaker te maken met communicatievraagstukken die meer interne dan externe raakvlakken hebben. Vragen die meer gaan over het gedrag van mensen bínnen de organisatie dan erbuiten. Die eerder betrekking hebben op het effect van dat gedrag dan op doelstellingen van de organisatie. Deze ontwikkeling daagde haar uit om een serie […]

Positionering pitstop

Opdrachtgevers die zich ervan bewust zijn dat je soms een externe blik nodig hebt om je te inspireren en een merk verder te brengen. Daar houden wij van. Het is immers het begin en eind van een proces van denken en doen, kansen zien, inspelen op concurrenten en je propositie voor je doelgroep scherp hebben. […]

Managers in transitie: onderdeel van de oplossing of van het probleem?

Als communicatieadviseur krijgt Lotje steeds vaker te maken met communicatievraagstukken die meer interne dan externe raakvlakken hebben. Vragen die meer gaan over het gedrag van mensen bínnen de organisatie dan erbuiten. Die eerder betrekking hebben op het effect van dat gedrag dan op doelstellingen van de organisatie. Deze ontwikkeling daagde haar uit om een serie […]

En ze werkten nog lang en gelukkig…

Mijn roots liggen in de corporate wereld, bij één van ’s werelds grootste en meest diverse organisaties van haar tijd: General Electric. Een onderneming met een eenduidige visie en sterke cultuur. Elke business opereerde in de top van de markt. En die cultuur van ‘can-do’, met Speed, Self-Confidence en Simplicity, werd al snel de mijne. […]

Emotie beslist

Als communicatieadviseur heeft Lotje vaak te maken met communicatievraagstukken die meer gaan over het gedrag van mensen en de invloed die we daarop kunnen uitoefenen. Deze ontwikkeling daagde haar uit om een serie blogs te schrijven. De derde blog van deze reeks gaat over het onderwerp ‘emotie’.   EMOTIE BESLIST   Wat is emotie eigenlijk? […]

Je moet het voor je zien

Ik zou niet weten hoe vaak mijn hypotheek aan me is uitgelegd. Wat ik wel weet is dat ik nog steeds niet snap hoe het precies zit. Elke keer neem ik me voor om nu écht te gaan luisteren, maar na 10 minuten drijven mijn gedachten langzaam weer af. Als je wel eens presentaties geeft, […]

Werkgeversgeluk

Werkgeluk. Het nieuwe goud en de heilige graal in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Want gelukkige werknemers zijn produktiever en gezonder (20% meer werkvermogen en 15% daling in ziekteverzuim). En elke werkgever weet hoe hoog die kosten kunnen oplopen (gem. kosten ziekteverzuim per werknemer per dag: 250-400 euro). Daarnaast zorgen gelukkige werknemers ook […]

Het verschil tussen wie je bent en wie je wilt zijn is wat je doet

Als communicatieadviseur krijgt Lotje steeds vaker te maken met communicatievraagstukken die meer interne dan externe raakvlakken hebben. Vragen die meer gaan over het gedrag van mensen bínnen de organisatie dan erbuiten. Die eerder betrekking hebben op het effect van dat gedrag dan op doelstellingen van de organisatie. Deze ontwikkeling daagde haar uit om een serie […]

Culture eats strategy for breakfast

Als communicatieadviseur krijgt Lotje steeds vaker te maken met communicatievraagstukken die meer interne dan externe raakvlakken hebben. Vragen die meer gaan over het gedrag van mensen bínnen de organisatie dan erbuiten. Die eerder betrekking hebben op het effect van dat gedrag dan op doelstellingen van de organisatie. Deze ontwikkeling daagde haar uit om een serie […]

48 uren en 1 project

Deadlines! We draaien er onze hand niet voor om. We vormen een klein team, met een mooie mix van mensen, karakters en kennis. Ieder weer met zijn of haar eigen expertise. Des te leuker was het toen twee collega’s tijdens de maandagmorgen-meeting een plan voorlegden om 48 uur te knallen. We zeiden meteen JA! Maar… […]

Happy Hour: het leukste uur in de baas zijn tijd

“Mens sana in corpore sano”. Vrij vertaald: een gezonde geest in een gezond lichaam. De oude Romeinen begrepen al dat die twee onmiskenbaar met elkaar zijn verbonden. En bijzonder actueel als het gaat om een populair thema vandaag de dag: vitaliteit op de werkvloer. Maar waar veel medewerkersprogramma’s op het gebied van duurzame inzetbaarheid ingaan […]

Het internet inrichten voor bedrijven, hoe doe je dat?

Snackable content Onze digitale wereld wordt steeds meer ‘snackable’ ingericht. Dit komt omdat niemand meer de tijd wil of kan nemen om alles maar even te lezen. Het mobiele gebruik is enorm toegenomen, waarmee het kijken op internet zo diep geworteld zit dat het vaak even tussendoor moet. Dat vraagt dus om een beknopte boodschap. [...]

Communicatie of organisatie?

Dat was ooit de keuze die ik moest maken toen ik ging studeren. Het werd Internationaal Management. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus landde ik via een omweg toch in de communicatiewereld. Met een flinke dosis nieuwsgierigheid en enkele aanvullende opleidingen ging ik aan de slag waar mijn primaire interesse […]

De TV op zwart als het regent buiten

“Wat geeft de teller vandaag aan?” Het is een vraag die regelmatig over de werkvloer van Buro Rietveld galmt. Niet omdat we een petitie startten om vaker op buro-uitje te gaan. Maar omdat we de laatste jaren steeds vaker actief zijn in glasvezelcampagnes. De capaciteit van de huidige koper- en kabelnetwerken voldoet straks namelijk niet […]

Lagom

Volgens een oude mythe zou het Zweedse woord lagom slaan op de maaltijden van vroeger, die de boeren samen deelden. Men at uit dezelfde pot en dronk uit dezelfde beker. Het doel was om ‘voor de hele club’ voldoende te hebben. Tegenwoordig heeft lagom een iets andere betekenis: ‘de Zweedse kunst van een leven in balans’. En zonder dat […]

De reizende projectmanager

Terugkijken op 2017. Eigenlijk kan het niet meer, zo eind januari. Of wel? Wat maakt het ook uit. Ik doe het gewoon. Want een jaar geleden werkte ik nog niet eens bij Buro Rietveld en nu noemen ze mij al de ‘reizende projectmanager’. Waarom dat is?   Al van kinds af aan lag mijn ambitie […]

Taart of sportschoenen?

De nachtmerrie van de HRM-afdeling of een uitdaging voor de hele organisatie? Als ik iets heb geleerd de afgelopen weken is het wel dat duurzame inzetbaarheid een topic is waar geen enkele organisatie meer omheen kan. Dat heeft Buro Rietveld al goed begrepen, want zij wil meer bedrijven helpen in de aanpak van duurzame inzetbaarheid van medewerkers. […]

Social today 2017: we zijn weer onwijs bijgepraat!

Een uitje in mijn agenda: Social Today 2017. Op zoek naar online & social inspiratie belandde ik hier op Valentijnsdag. Geen hot date tijdens de dag van de liefde voor mij, maar wel een programma vol influencer marketing, privacy wetgeving, B2B content marketing en virtual reality. Ook leuk. Ik ben weer lekker op de hoogte […]

‘Je doet jezelf tekort als je geen aandacht besteedt aan duurzame inzetbaarheid.’

Je werkt bij het Universitair Medisch Centrum Groningen en wordt door Buro Rietveld benaderd of je meer wilt vertellen over je onderzoek naar duurzame inzetbaarheid. ‘Natuurlijk!’, was het antwoord van onderzoeker Haitze de Vries. Wij hielden met hem een ‘mailstorm’, waarin wij in een half uur tijd digitale vragen op hem afvuurden waarop hij direct reageerde. […]

#table5

Buro Rietveld is op avontuur gegaan. We vonden dat het tijd werd om mee te dingen voor een award. De European Excellence Awards welteverstaan. Niet helemaal ‘des Rietveld’, maar we barstten zo van trots op onze Vopak Vitaal case dat wij de gok wilden wagen. Nadat ruim 1.000 cases door een jury werden beoordeeld volgde […]

Buro Rietveld meets The Big Apple

Krap vijf dagen na de historische verkiezingsuitslag in de USA, zette een team van Buro Rietveld voet aan wal in New York. Om inspiratie op te doen bij een aantal lokale bureaus, maar zeker ook om het TheNextWeb congres in het steeds hipper wordende Brooklyn bij te wonen. Met welke inzichten keerden wij terug naar 010? New […]

‘Wat doe je die mensen aan?’

‘Pleurt op joh, wat een rot eind is dat’. Martin van Waardenberg (a.k.a Leo uit de Marathon) is eerder dit jaar tijdens een voorbespreking bij ons op de boerderij vrij duidelijk over de afstand van de NN Marathon Rotterdam. ‘Ik vind 42 kilometer met de auto al ver. Wat doe je die mensen aan?’.   […]

Kom gerust eens langs

Je vindt onze mooie boerderij in de schaduw van de Van Brienenoordbrug, in het groenste geheim van Rotterdam. Gemakkelijk bereikbaar met het OV, maar zeker ook met eigen vervoer. We beschikken over een eigen parkeergelegenheid.

010 209 21 11

of

Bel: 010 209 21 11