Het vraagstuk
Je kent Van Oord waarschijnlijk van grootse baggerprojecten, het aanleggen van Palm Island in Dubai en windmolenparken middenin de oceaan. Maar bij Buro Rietveld kennen we ze vooral als onze buren hier op de dijk. En toen het familiebedrijf in 2018 150 jaar bestond, moest dat natuurlijk gevierd worden. Van Oord bracht voor dit feestelijke jaar graag een aantal ideeën en momenten onder in een overkoepelend jubileumthema. Wij bedachten dit thema, een bijpassende branding en de inhoudelijke invulling van het themajaar.
Ons plan
150 Years of Mastering the Elements
Als startschot van het jubileumjaar introduceerden we het thema: ‘150 Years of Mastering the Elements.’ De elementen water, aarde, vuur en lucht staan immers centraal in de werkzaamheden van Van Oord. En het familiebedrijf weet ze al 150 jaar als geen ander naar hun hand te zetten. Tijdens het jubileumjaar keken we niet alleen terug op indrukwekkende projecten als de aanleg van de Palm Jumeirah eilanden in Dubai en de Maasvlakte 2 bij Rotterdam. Ook maakten we van de gelegenheid gebruik om vooruit te kijken. Naar de toekomst, de uitdagingen rond de stijgende zeespiegel, de energietransitie en de impact van het werk op de wereld en het milieu. Van Oord zet zich met haar 150 jaar ervaring in om de wereld zo goed mogelijk na te laten aan de volgende generaties. Deze ambitie vormde het uitgangspunt bij de invulling van het jubileumjaar.
Speciaal voor het jubileum ontwierpen we een jubileumlogo en bijbehorende huisstijl, die het hele jaar in alle middelen en uitingen terugkwam.
Een jaar vol projecten en events
Gedurende het jaar vonden er allerlei projecten plaats waarbij wij vaak een rol mochten spelen bij de invulling, organisatie en communicatie. Zo organiseerden we in samenwerking met Yes!Delft een Innovatiechallenge en we coördineerden een event speciaal voor Generation Z (jongeren tussen de 5 en 20 jaar oud). Ook presenteerde Van Oord een geste aan de stad: een indrukwekkende architectonische constructie, waarvoor wij de branding mochten verzorgen.
De Van Oord Experience
Om iedereen te laten ervaren hoe Van Oord de elementen inzet om te werken aan de wereld van de toekomst creëerden we de Van Oord Experience. Een 360 graden film, door ons geproduceerd. Deze werd afgespeeld in een ronde dometent, zodat je het gevoel hebt middenin de film te zitten. De Van Oord Experience werd het gehele jaar op allerlei events ingezet. Zo kon je de Experience bezoeken tijdens de doop van diverse schepen, de Wereldhavendagen en het Van Oord Symposium in november.
Symposium
De ‘grand finale’ van ons werk voor het Van Oord-jubileumjaar was het symposium eind november. Op dit grootse evenement, waarvoor 450 VIP-gasten uit binnen- en buitenland naar de Rotterdamse Laurenskerk kwamen, kwamen alle programma’s en projecten samen.
Samen met Van Oord ontwikkelden we een inhoudelijk programma én de bijbehorende aankleding, waarin het werk van Van Oord en de vier elementen vanuit verschillende kanten belicht werden. Het programma stond bol van de hoogtepunten. Zo werden de winnaars van de Innovatiechallenge gepresenteerd, overhandigde CEO Pieter van Oord de geste aan wethouder Wijbenga, werd er een boek geïntroduceerd over de geschiedenis van Van Oord en verzorgde het Rotterdams Philharmonisch Orkest een spectaculair optreden.
De chique uitnodigingen, naamkaartjes en menukaarten die we voor het symposium ontwierpen, hadden letterlijk een gouden randje. Maar we kijken ook bijzonder trots terug op de projecties op meshdoeken, die de verschillende elementen introduceerden tijdens het programma.
De uitkomst
Van Oord kijkt met veel plezier terug op een geslaagd jubileumjaar!
Door alle projecten onder te brengen in een overkoepelend thema, hield Van Oord het jubileum het gehele jaar door levend. De geschiedenis werd uitgebreid gevierd, de jongere generatie werd geïnspireerd en de toekomstambities (en innovatiestrategie) van Van Oord kregen een enorme boost.
Over het ‘Mastering the Elements’ Symposium werd nog lang nagepraat en als kers op de taart ontving Van Oord tijdens het symposium ook nog een koninklijk predicaat. Tegenwoordig gaan onze buren dus als Royal Van Oord door het leven. Wat een eer om aan dit alles te mogen bijdragen. Op naar de volgende 150 jaar!
Benieuwd wat Buro Rietveld voor uitingen heeft ontwikkeld voor Van Oord?
Lees hier verder