fbpx

Taart of sportschoenen?

De nachtmerrie van de HRM-afdeling of een uitdaging voor de hele organisatie? Als ik iets heb geleerd de afgelopen weken is het wel dat duurzame inzetbaarheid een topic is waar geen enkele organisatie meer omheen kan. Dat heeft Buro Rietveld al goed begrepen, want zij wil meer bedrijven helpen in de aanpak van duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Maar waar te beginnen? Om dat te onderzoeken riep Buro Rietveld hulptroepen in in de vorm van mijn persoon: Simone Edelman.

Als vierdejaarscommunicatiestudente zocht ik een uitdagende afstudeeropdracht. Na wat online rondklikken, stuitte ik op de vacature van Buro Rietveld waarin zij een stagiaire zochten. Niet helemaal wat ik wilde, want ik was op zoek naar een afstudeeropdracht en geen meewerkstage. Maar het werk, de klanten, de mensen; het sprak mij zo aan dat ik het er toch op waagde. En met resultaat. Want het toeval wilde dat Buro Rietveld ook een hele mooie afstudeeropdracht paraat had.


Doe mij maar duurzaam
Die opdracht is duurzame inzetbaarheid. Buro Rietveld weet daar namelijk wel iets van en wil er graag meer mee doen. Een communicatiebureau dat zich bezighoudt met de gezondheid van medewerkers. Het lijkt misschien een vreemde combinatie, maar het gaat juist heel goed samen. Buro Rietveld is ervan overtuigd dat communicatie een onmisbare rol speelt bij duurzame inzetbaarheid. Het is namelijk een onderwerp dat veel verder gaat dan de vette hap in de kantine vervangen door een broodje gezond. Duurzame inzetbaarheid is een onderwerp dat gericht is op het veranderen van de mentaliteit, iets waar de hele organisatie van doordrongen moet zijn.


Taart laten staan
Zelf stapte ik vrij onwetend in het onderwerp. Duurzame inzetbaarheid, is dat niet tegen mensen zeggen dat ze de taart moeten laten staan en de sportschoenen moeten aantrekken? Al snel leerde ik dat dat een onderdeel is, maar dat duurzame inzetbaarheid op veel meer betrekking heeft. Werken aan duurzame inzetbaarheid is werken aan gezonde en gelukkige medewerkers, die op deze manier hun werk nog lang en met veel plezier kunnen uitoefenen. Dat gaat niet alleen om het fysieke aspect maar ook om mentale gezondheid, werkomstandigheden en de juiste mensen op de juiste plek hebben. Een heel mooi doel om aan te werken dus.


Geen twee mensen vinden hetzelfde
Maar als dat werken aan duurzame inzetbaarheid zo veel voordelen biedt, waarom doet niet iedere organisatie dat dan? Dat wilde ik ook wel eens weten. Daarom interviewde ik de afgelopen weken een aantal collega’s die daar meer over konden vertellen. Dit leverde interessante inzichten op. Zo is het onderwerp zo groot dat een organisatie vaak niet weet waar zij moet beginnen. En dan alleen al dat woord ‘duurzame inzetbaarheid’. Geen twee mensen die er hetzelfde onder verstaan.


Niet bang?
Voor mij als afstudeerder nog genoeg werk te verzetten dus. Want waar ik de afgelopen weken heb doorgebracht met bergen literatuur en mijn collega’s heb lastiggevallen met honderden vragen, is het nu tijd om naar buiten te gaan. Op pad naar bedrijven en organisaties die mij meer kunnen vertellen over hun wensen en behoeften omtrent duurzame inzetbaarheid en de rol van communicatie daarbij. Bent u als geïnteresseerd in het onderwerp en niet bang om door mij het hemd van het lijf te worden gevraagd? Dan kom ik heel graag binnenkort een kopje koffie drinken!