De vraag
Wij zijn op zoek naar een onderscheidende en vooral ijzersterke positionering, die ons samenwerkingsverband als grote speler op de Europese kaart zet.
Ons plan
Als nieuw initiatief in de Offshore wereld is het belangrijk om een onderscheidend merkverhaal te hebben. Dit boden wij en werd versterkt door de tools en (communicatie)strategie die nodig zijn om het samenwerkingsverband als ‘merk’ op een duurzame manier in de markt te zetten. Voordat we begonnen met het merkverhaal vormgeven, zaten we eerst om de tafel met alle partners. Gezamenlijk hebben we de authentieke identiteit van DecomMissionBlue boven water gehaald.
Creatie
Toen de authentieke identiteit van DecomMissionBlue in kaart was gebracht, hebben we deze identiteit vertaald naar een passende branding. Ons startpunt was het bedenken van een naam. We namen de missie (Mission) van het samenwerkingsverband als uitgangspunt. Het initiatief is namelijk ontstaan vanuit de gezamenlijke missie van de partners om de Noordzee op een duurzame manier (Blue) vrij te maken van grote maritieme objecten (Decommission). Vervolgens hebben we de naam gevisualiseerd in het logo, waarin we ook de Port of Amsterdam hebben vertegenwoordigd.
Voor de huisstijl hebben we gekozen voor heldere en opvallende kleuren, die symbool staan voor de belangrijkste kenmerken van DecomMissionBlue. Zo staat blauw voor water, rood voor de Amsterdam-IJmuidenregio en groen voor duurzaam. De kleuren hebben we terug laten komen in elk aspect van de beeldtaal, zoals de iconen van de vijf pijlers die het samenwerkingsverband aanhoudt. De iconen hebben daarbij dezelfde vorm als het logo, waarin een golvende lijn is opgenomen.
Dat DecomMissionBlue een samenwerkingsverband is, hebben we op twee manieren laten terugkomen in de branding. Zo is de pay-off ‘combined perspectives · local solutions’, waarin combined perspectives terugslaat op de verschillende disciplines van de partners. Ook hebben we het ronde-tafel-model ontwikkeld. In dit model hebben we drie lagen opgenomen. De buitenste laag zijn de partners, die vanuit de vijf pijlers in de tweede laag licht werpen op de maritieme objecten in de middelste laag.
Het resultaat
We hebben een volledige branding ontwikkeld en op basis daarvan een website ontworpen, die live is gegaan op de offshore beurs. Voor deze beurs hebben wij de beursmaterialen ontwikkeld. Voorafgaand aan de beurs en de livegang van de website, hebben we een video-campagne ontwikkeld. Met deze video’s hebben we het samenwerkingsverband aangekondigd via verschillende kanalen. In de video’s werden alle partners gevraagd om hun visie op DecomMissionBlue en de gezamenlijke missie te delen.
resultaat
Succesvolle branding
Nieuwe website ontwikkeld
Beursmateriaal
zoals flyers, stand, bierviltjes en film
Een teaserfilm, brandingfilm
en 10 partnerfilms opgeleverd

