Snackable content
Onze digitale wereld wordt steeds meer ‘snackable’ ingericht. Dit komt omdat niemand meer de tijd wil of kan nemen om alles maar even te lezen. Het mobiele gebruik is enorm toegenomen, waarmee het kijken op internet zo diep geworteld zit dat het vaak even tussendoor moet. Dat vraagt dus om een beknopte boodschap. Een voorbeeld: op social media zie je dat veel bedrijven nu inzetten op een ‘snackable ad’. Dat is een advertentie die de eerste 3-5 seconden een belofte vertelt en daarna binnen 5-20 seconden uitlegt wat de verkoop inhoudt. Het communicatiemodel is scherper geworden. De prikkelende manier zorgt ervoor dat je besluit om meer te willen lezen of juist niet en wegklikt. Dit zorgt voor een efficiëntie waar ik als gebruiker – maar ook als ontwerper – groot fan van ben. Je wil immers relevantie lezen of engagement opwekken.
Het doel van veel ontwerpers verandert naar ‘een duurzame relatie tussen merk en gebruiker creëren’
Het doel van veel ontwerpers verandert naar ‘een duurzame relatie tussen merk en gebruiker creëren’. Dit kan alleen door interactie relevant en betekenisvol te maken. In deze tijden van information overload via smartphones en andere connected devices worden ontwerpers zich steeds bewuster van het feit dat al die digitale middelen grote invloed hebben op het leven van de gebruiker. In onze huidige wereld, zowel privé als zakelijk, is er sprake van information overload. Dit is een grote ergernis. Als digitaal georiënteerde mensen hebben wij een soort efficiëntie ontwikkeld om info binnen luttele secondes te scannen en te besluiten of we meer willen zien of juist niet. Je wil immers dat je target audience, of het nu consumenten zijn of de medewerkers in jouw organisatie, zich gaan binden en betrokken voelen zonder dat ze enorme hoeveelheden informatie tot zich moeten nemen. Zo ook bij interne communicatie van een organisatie.
Je wil immers dat je target audience zich betrokken voelt zonder dat ze enorme hoeveelheden informatie tot zich moeten nemen.
Intranet, wat is dat nu eigenlijk?
De definitie van een intranet is een privénetwerk binnen een organisatie waar alleen medewerkers toegang tot hebben. Zodat elke medewerker de mogelijkheid heeft om zaken op de voet te kunnen volgen. Bedrijven met een intranet zijn vaak zo groot in aantallen dat de interne communicatie niet simpelweg via de mail of een wekelijkse bespreking kan. Allerlei soorten systemen kunnen op het intranet worden aangesloten. Zo kan de integratie met een Document Management Systeem er bijvoorbeeld voor zorgen dat medewerkers inzicht hebben in bedrijfsinformatie en kunnen samenwerken in documenten.
Hier haken dit soort bedrijven in op de behoefte van een digitaal plein waar iedereen terecht kan om zich in te lezen en interne zaken te kunnen volgen. Dit brengt een aantal enorme voordelen met zich mee, maar ook minpunten. Een digitaal plein betekent nog niet dat de communicatie goed verloopt. Het blijft immers lastig om verschillende bedrijfslagen binnen een organisatie of medewerkers ver weg op locatie met elkaar te verbinden. Beide groepen zijn essentieel voor de organisatie, maar vaak zitten ze niet op één lijn. Dit vraagt om goede handvatten en een sterke strategie.
Buro Rietveld is sterk in het bedenken en realiseren van interne communicatie en het oplossen van interne vraagstukken van grote bedrijven. Als communicatiebureau is dit voor ons een belangrijke pijler. Wij realiseren ons de urgentie van een goede interne campagne. Denk bijvoorbeeld aan het thema medewerkers-veiligheid in het geval van risicovolle werkomgevingen. Meer weten? Mail of bel ons gerust. Dan vertellen we je alles over onze aanpak.