Buro Rietveld meets The Big Apple

Krap vijf dagen na de historische verkiezingsuitslag in de USA, zette een team van Buro Rietveld voet aan wal in New York. Om inspiratie op te doen bij een aantal lokale bureaus, maar zeker ook om het TheNextWeb congres in het steeds hipper wordende Brooklyn bij te wonen. Met welke inzichten keerden wij terug naar 010?

New York = Rotterdam


Wat gelijk opviel bij de bezoeken aan de bureaus, was dat de business eigenlijk vergelijkbaar is met onze eigen markt. De eisen aan bureaus worden groter. Er moet meer in minder tijd, tegen minder budget. Wat nog eens versterkt wordt door het feit dat er veel gewerkt wordt via RFP’s van grote netwerkbureaus, die zo de prijs nog meer drukken… Business as usual dus ; )

 

Trump
De impact van de Trump-verkiezing was sterk voelbaar in alle organisaties en zorgt voor grote onzekerheid. ‘De dag na de verkiezingen was het doodstil op straat hier in NY. Iedereen hield elkaar beet. Er werd een hoop geknuffeld’, vertelde een van onze contacten. Aangevuld door haar collega: ‘Om 07.00 uur ’s ochtends hielden wij onze eerste skype-meetings met de teams om de impact te bespreken. En geloof mij, die is enorm. Een groot deel van mijn team is bijvoorbeeld bang het land uitgezet te worden. Als je niet op let, verlamt die angst je organisatie volledig’. Maar realisme overheerst ook: ‘We moeten leren er zo goed mogelijk mee te dealen’.

 

 

Momentum – when and how

De reden voor onze komst naar NY: TheNextWeb event. Thema: Momentum, when and how? Ondernemers namen ons mee in hun zoektocht naar succes, groei en het vervullen van een betekenisvolle rol. Van Reddit tot aan Refinery 29; van de oprichter van Duolingo tot aan de eigenaar van Foursquare, van de oprichtster van de ‘Makelovenotporn tot aan de CEO van Slack. Allemaal geloven zij in focus en de toegevoegde waarde van een sterke bedrijfscultuur als ‘guiding principle’ voor de organisatie en alle stakeholders. Building a Culture First Company dus. Daar houden we van bij Buro Rietveld.

 

Leuk zo’n tripje, maar nu?
Wij zijn na een weekje in the big apple weer vol nieuwe energie en met meer focus dan ooit aan de slag op de Nesserdijk. Het heeft ons zekerder gemaakt in onze eigen koers & aanpak. Iets dat onze opdrachtgevers alleen maar ten goede zal komen.

Meer weten over onze trip of over de guiding principles van jouw onderneming? We praten je graag persoonlijk bij.

 

Ap Mollinga

Creative Director