29 augustus 2024

Blog

#17 Tools – Het communicatiemodel van Wil Michels

De zomervakantie is voorbij, we hebben zin om weer aan de slag te gaan. Tijd voor nieuwe ambities en dito plannen. Het is dan fijn om wat houvast te hebben in de vorm van een model of canvas om die (communicatie) ambities en plannen in vast te leggen. Dan weet je namelijk zeker dat je alle belangrijke facetten meeneemt, maar ben je ook niet te veel tijd kwijt aan moeilijke analyses en lange rapporten. Je wil snel meters maken en je plannen in de praktijk brengen. Daarom in deze blog het communicatiemodel van Wil Michels. Dit is een simpel canvas waarin hij puur de essentie behandelt van het communicatievak.

Analyse, strategie en aanpak
Het begint er volgens Michels mee dat je ervoor zorgt dat een cirkel blijft draaien van analyse naar strategie naar aanpak (zie afbeelding model). Het voordeel van een canvas is dat je geen dikke beleidsplannen hebt, maar dat je op een A3-tje overzichtelijk maakt wat er nog moet gebeuren en wat je gaat doen. Je kunt er gelijk mee aan de slag in de praktijk. Bovendien is het makkelijk te communiceren met management en collega’s als je er een plaatje van maakt. Een praatplaat in dit geval 

De vraag achter de vraag
Het canvas begint natuurlijk met de communicatievraag. Welk probleem moet worden opgelost? Als bureau nemen wij als uitgangspunt altijd de vraag áchter de vraag. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

  • Een klant zegt: “We willen een digitale nieuwsbrief.”
    Bureau: Waarom wil je een digitale nieuwsbrief?”
  • Klant: “We willen meer jongeren bereiken.”
    Bureau: “Waarom wil je meer jongeren bereiken?”
  • Klant: “Waarom bereiken we die nu niet dan?”
    Bureau: “Jongeren zitten op TikTok en Instagram.”

Dan is een nieuwsbrief misschien niet het allerbeste middel om je geld aan uit te geven 

Positioneer door te kiezen
In het tweede blok Strategie maak je scherpe keuzes over je positionering en propositie. Je kiest je doelgroepen en daar stem je je campagne op af. Dit is een bijltje waar wij als bureau dagelijks mee hakken. Vragen die je kunt stellen:

  • Benoem activiteiten die je in de spotlights zet
  • Bepaal welk woord essentieel is voor je brand
  • Bepaal welke acties daadwerkelijk je positionering versterken
  • Bepaal hoe je invloed uitoefent op de ‘reis’ van je klant

Concept en content
Het blok Aanpak is het meest praktische. Daar werk je aan je creatieve concept, waar de analyse en de strategie samenkomen in een kloppend verhaal.

Vertaal vervolgens je concept naar een contentaanpak. Dat kan met de Google-methode ‘See, Think, Do & Care’. Daarmee zorg je ervoor dat je content aansluit bij je doelgroep. Kijk, denk, doe en zorg is niets anders dan een salesfunnel: je doelgroep komt in aanraking met jou, dan raken ze geïnteresseerd, gaan aankopen en daarna houd je ze vast. Althans, simpel beredeneerd.

Focus aanbrengen
Het communicatiemodel compact’ van Wil Michels is bedoeld voor denkers en doeners die snelheid willen maken. Het is een boekje dat je uit de kast trekt als je even vastloopt. Voor kleine MKB-bedrijven of non-profitorganisaties is het boekje en model zeer geschikt. Het gaat er vooral om focus aan te brengen in je communicatiedoelen, want je kunt je aandacht nou eenmaal niet oneindig verdelen.